همكاري مشترك و رسيدن به توليد خودرو مشترك مي تواند صنعت كشور را متحول كند؛ در ساير كشورها نيز زمانيكه بحران مالي ايجاد مي‌شود خودروسازان با يكديگر همكاري مي كنند و خلأهاي ايجاد شده را پر مي‌كنند.

گروه اقتصادی مشرق - مردم ایران بر این باورند که باید خودروهای خارجی بخش بزرگی از بازار ایران را در دست بگیرند، تا خودروسازان داخلی نیز خود را تکان داده و پا به پای خارجی‌ها در کیفیت و قیمت رشد کنند.

بدون تردید اگر خودروسازان ایرانی نیز می‌توانستند محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب روانه بازار کنند، مردم آرزوی صفر شدن تعرفه و پرشدن بازار از خودروهای خارجی را نداشتند و این‌قدر نسبت به انحصار بازار گله‌مند نبودند.



در همین ارتباط دو کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بررسی شرایط امروز خودروسازی در کشور، بایدها و نبایدهای حضور برندهای خودروساز اروپایی در ایران را نیز بررسی کرده‌اند:

رزم‌خواه كارشناس خودرو و فعال بخش قطعه‌سازي به خبرنگار مشرق گفت: تغيير رويكرد دولت و حضور مدیران توانمند در عرصه صنعت خودرو  ما را به افق این صنعت كه آينده خوبي براي آن متصور نبوديم، خوش‌بين كرد و سال‌هاي گذشته صنعت خودرو چوب اشتباهات و تصميم‌هاي را خورد كه  به ناحق براي آن گرفته شد.

وي افزود: با همكاري خودروسازان و كمك دولت يازدهم بايد خسارت هاي وارده را جبران و صنعت خودرو را احيا كرد، در غير اين‌صورت نمي‌توان اين صنعت را به پويايي گذشته‌اش رساند.

رزم‌خواه خاطرنشان كرد: براي احيا شرايط صنعت خودرو هنوز اقدام عملي صورت نگرفته و حتي تحريم‌ها هنوز برداشته نشده است، لذا بايد در شرايط فعلي حركت كرد و واقع‌بين بود. البته همه بخش‌ها بايد  تلاش كنند كه تحريم‌ها رفع و همكاري با خودروسازان خارجي از سر گرفته شود تا اين صنعت رشد كند. 

دولتمردان و به خصوص وزارت صنعت در حال برنامه‌ريزي براي صنعت خودرو هستند  تا بتوانند نقصان‌هاي كه پيش آمده است را حل كنند و ديگر كاهش توليد در اين بخش حادث نشود.

صنعت  خودرو و قطعه سازي 20درصد از توليد ناخالص ملي را دارد به همين دليل بايد از سوي تمام بخش‌ها مورد توجه ويژه قرار گيرد. زماني‌كه كاهش توليد خودرو رخ داد، اشتغال‌زايي با چالش روبرو شد و مردم نيز نتوانستند خودرو مورد نياز خود را خريداري كنند.

رزم خواه با بيان اينكه تا تحريم ها لغونشود نمي توان اميدوار به حضور خودروسازان خارجي بود متذكر شد:معتقدم تا از بين رفتن تحريم ها مي توان با تزريق پول به اين بخش و همكاري بانك ها، صنعت خودرو را در مسير مثبت قرار داد.قوانين و مقررات فعلي  به گونه اي است كه بانك ها سياست انقباظي دارند  و اين امر سدي بر سر راه توسعه صنعت خودرو است و در همه كشورها بانك ها نقش مهمي دارند و با ارايه تسهيلات كارخانجات توسعه پيدا مي كند اما در ايران اين امر عكس است.

وي تاكيد كرد: با اصلاح سيستم بانكي و تامين مالي بخش هاي توليد مي توان به صنعت كشور اميدوار بود.لذا تا قبل از حذف تحريم ها مي توان به تمهيدات دولت فضاي اين بخش را بهبود بخشيد.

وي درباره همكاري مشترك خودروسازان  گفت: همكاري مشترك و رسيدن به توليد خودرو مشترك مي تواند صنعت كشور را متحول كند،در ساير كشورها نيز زمانيكه بحران مالي ايجاد مي شود خودروسازان با يكديگر همكاري مي كنند و خلأهاي ايجاد شده را پر مي‌كنند لذا اين روند به خودروسازان پيشنهاد مي شود.


استفاده از پتانسيل‌ها تأثير سازنده‌اي دارد


رضا رضايي قطعه‌ساز و كارشناس  صنعت خودرو نيز به خبرنگار مشرق گفت: تحريم بر صنعت قطعه سازي و خودروسازي تاثير بسيار منفي گذاشت. درست است كه ما در بخش هاي از خودرو  به خودكفايي رسيديم اما وابستگي به واردات هم زياد است.

وي تأكيد كرد: زماني‌كه كشورهاي خارجي به ايران قطعه ندادند صنعت خودرو با چالش جدي روبرو شد و توليد خودرو بيش از 64 درصد كاهش يافت.

وي با بيان اينكه ازخودروسازان پژو و رنو دعوت شده تا به ايران بازگردند و سرمايه گذاري كنند،تصريح كرد:خودروسازان در رفتن برندهاي مختلف نقشي نداشتند و آنها به خاطر مسائل سياسي حاضر به همكاري با ايران نبودند حال با بهبود شرايط اميدواريم كه برگردند و همكارهاي خود را ادامه دهند. ايران از صادرات جهاني سهم پنج‌درصدي دارد و اين عدد گويايي آن است كه ايران بازار بسيار خوبي برای ساير كشورهاست.

وي با بيان اينكه شركت هاي كوچك قطعه سازي تعطيل شدند و البته اين امر پس از هدفمندي يارانه ها وسعت گرفت افزود:در بنگاه هاي بزرگ تعديل نيرو بيش از 25درصد بود .لذا با بهبود شرايط و توسعه فعاليت  اشتغالزايي افزايش خواهد يافت.

وي تأكيد كرد: انتقال و جابجايي پول در حال حاضر امكان‌پذير نيست و سوئيفت هنوز فعال نشده است. از اين‌رو تا فعال نشدن آنها نمي‌توان اميدوار به حل مشكلات بود.

رضايي گفت: تا زماني‌كه تحريم‌ها برداشته شود و جابجايي پول امكان‌پذير شود همكاري ايران خودروو سايپا مي‌تواند شرايط را بهتر كند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • میترا ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    عجب تا دیروز که تزریق پول باعث تورم میشد !!!!!!! ما نفهمیدیم این نظریات اقاصادی با تعویض دولتها هم عوض میشه ؟؟ مگه مبانی اقتصاد تغییر میکنه ؟؟؟!!!!
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    عجب! پُز خود کفایی می دادید و پاداش میستاندید! حالا کوک نا فرم تحریم و عدم ورود قطعات سر می دهید!؟
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    بزرگی دهان و شکم خودرو سازی، هیچ تناسبی با کوچکی و نحیفی دست و پای آن ندارد!
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    بازم به کهنسالی و 30 ، 40 سالگی پیکان که شرایط سخت تحریم و جنگ، آنانرا محبوب دلها کرده بود، پژو و پراید کم کیفیت و کم ایمن کهنسال ایرانی چه گلی به سر خودرو سازی ایران زده اند؟
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    از این خودروهای بی کیفیت فرانسوی خسته شدیم.
  • آریو برزن ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    باسلام. با وجود این همه دانشگاه درکشور و این همه خرح تربیت مهندسین در دانشگاهها جای تعجب دارد که ما هنوز نمیتوانیم خودرو های تولید داخل را خودمان بروز کنیم. پس این همه مهندس کجاست؟ اگر دانشگاههای ما و مراکز تحقیقات خودرو سازان کارایی لازم برای تولید خودرو جدید را ندارند آیا بهتر نیست که در همه این مراکز را ببندیم؟ امروز چین به جایی رسیده که بیش از ۶۵ در صد قطعات بی ام و، بنز ، ولو و خیلی از خودروهای دیگر را تولید میکند ولی ما بعد از ۵۰ سال خودرو سازی باید هنوز منتظر کمک خارجیها باشیم.
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    این روشون میشه دعا کنن من کاره ای نشم
  • ااا ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    یک چیز یادشون رفته برداشتن .... از سیستم خودروسازی ایران هم تولیدرا افزایش میده به 4 برابر روزها خوب هم نصف قیمت میشه
  • لرستانی ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    پس کشاورزی چی میشه ؟ کشاورزان مظلوم کجای کارند ؟ افسوس..........
  • حسین ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    خودرو مشترک منظور پژو‌های ۴۰۵،۲۰۶،۳۰۶ و اینجور ماشینهایی که حتّی یک پیچشم تو ایران طراحی نشده و حتّی زمان خودشونم جزو بیخود‌ترین ماشینهای اروپا بودن چه برسه که بعد از سالها اون تکنولوژی قدیمی‌ وارد ایران شد؟ یا اینکه سمند و امثال اون که داخلیه ولی‌ باز قطعت پایه و اصلیشو خارجی‌‌ها طراحی کردن ولی‌ انقدر ضعیف و بی‌ ارزش بوده خارجیها کلا بهایی بهش نمیدن که مشترک بوده و تو هیچ کشور اروپایی‌ که دستی‌ تو اون داشته یک دستگاهشم وجود نداره
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    دو تا منتاژ سازی بزرگ به نام ایران خودرو و سایپا ......
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    اینجا منظور فراهم کردن نقدینگی برای شرکت هاست ! نه تزریق پول به جهت اقزایش تقاضا !!!!
  • سیدمهدی موسوی ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    چطوریه که زیرپوش و ... باید وارد بشه اما خودرو که با جان و معیشت مردم سروکار داره و مستقیما در اترباط هست نباید وارد بشه و بعبارت بهتر با تعرفه 100% و سنگ اندازی مواجه بشه!! چه مقاماتی و چه آقایانی در راس هستند که نانشان آجر خواهد شد؟؟؟
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    ایران خودرو سهام پارسیان را بفروشه کل مشکلشه حله. سایپا هم سایتهای غیر اقتصادی خارج از کشورشو ببنده همین حرفایی که گفتم اگه یه شرکت مشاور میگفت یه دویست سیصدی میگرفت
  • نیما ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    دو خودروساز ما خودروساز نیستند.منتاژ می کنند تولید کننده نیستند!!!! تا کی بیاد پول تزریق کنیم به این دو خودرو ساز
  • جعفری ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    چرابرای توجیه گران شدن فرغونهای ساخت داخل به هرحیله ای متوسل می شوید.اخه کجای دنیا کشور درحال تحریم به بیست کشوراسیائی وامریکای لاتین خودروصادرمی کند.
  • ایرانی اریایی ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    ازکودکی تا بزرگسالی وحتما تا کهن سالی باید ارزوی سوار شدن یک خودو متوسط در کلاس جهانی داشته باشیم ولی مدعیان تولید ملی بهترین ها رو سوار بشن لطفاخالی از غرض نگاهی به تنوع وکیفیت ونوع فروش وخدمات ونوع بر خورد خودروسازان وطنی بیندازید وبه ارزوهای کودکان امروز احترام بگذاریم
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    حقوق ماهانه من واکثر کارکنان شرکت زیر 600هزار تومان است. حال حساب کنید با این حقوق چند سال دیگر ماشین دار می شویم در صورتی که به انداره حلوای سر مزار میت هم خرج نداشته باشیم؟
  • یک منصف ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    این رو باید بگم!!!!!!!!!!!!!!! ما باید از این صنعت نوپای 50 ساله نهایت حمایت رو بکنیم و خونهای زیادی تو جاده ها براش بدیم و صدها هزار خانواده رو داغدار کنیم و ملیاردها تومن پول بنزین اضافه مصرف خودروهای داخلی رو بدیم و .... قیمت این صنعت و مدیریت جون و سرمایه مردمه، شاید فردا نوبت شما باشه!
  • ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    0 0
    من نمی دونم چرا وقتی صنعت پتروشیمی ایران تحریم شد بنزین هم تحریم شد بنزین تولید اش چند برابر شد و به فکر صادرات افتادن و بنزین کم نشداما خودرو ساز ها با ادعای 3 میلیون شغل و 20 %تولید ملی حالا که فرانسه تحریم کرده 60درصد تولیدشون کم شده و قطعات بشدت چینی شده ، مشکل مردم اینه که خودرو ساز ها ملی نیستند وقطعات خودرو های 50الی30سال پیش را بادلار مردم وارد می کنند و با منت به مردم به اسم خودرو ملی می فروشند و سود کلان می کنند
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    0 0
    با اَنگَلستون مشاركت شد، بي نتيجه بافرانسه پژو و رنو مشاركت شد بيحاصل؛ با كره دوو و كيا مشاركت شد ناكام با ژاپن نيسان و سوزوكي مشاركت شد شرمساري. بدبختي متخصصين اينستكه تا از ماتحت خارجيها استنشاق نكنند اموراتشان! نميگذرد
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    اين خودرو سازا حقه‌بازايين كه نگو ظرف ده روز 10000 رانا پيشفروش كردند و پانزده ميليون تومان جيرينگي از جيب مردم هاپولي كردن كه با يه حساب سرانگشتي لبوفروش سركوچه 150000000000 تومان نقدانقد گرفتن اما موقع تحويل خودرو مردم كه ميشود چنان از كمبود نقدينگي ضجه ميزنند و زاري ميكنند كه وسوسه ميشويم براي نان شبشان گدايي كنيم. البته پاداشهاي آخر سال و سود ويژه و توليد وغيره كه مديران خودروسازي ميگيرند..............
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    براي اينكه اكثر متخصصين دنبال قر و فر هستن نه ياد گرفتن و صدالبته اداي خارجكيها را درآوردن كه در فرهنگ زيباي ما به كسي بسيار ماهرانه ادا درآورد ..........
  • ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    چینیا تکنولوژی رو از کشور های غربی وارد کردند وگرنه بجز کپی کردن چی بلدند؟!
  • مهدی 90085 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    0 0
    آقایون که اینقدر قشنگ راه نجات رو بلدند این چرندیات رو نوشتند دل ما خوش بشه خصصصصصصصصصصصصصوصی سازی فقط وفقط

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس